Detaljer

OBS!! Ändring i planeringen. VI KÖR BARA EN DAG – FREDAG! OBS!!

 

Robothon 2016 – fredag 4 november 09.00 till 18.00.

Tävlingen och den fria delen är öppen för elever från 10 till 18 år.
Mat serveras under dagen. Ingen kostnad för deltagarna (stort tack till våra sponsorer och partners!).

Robothon 2016 hålls som tidigare i Hyper Islands lokaler på Stumholmen. 

Finalen är klockan 16.00 till 18.00 på fredagen och är öppen för allmänheten. Vi håller finalen i Ångpannecentralen på Stumholmen. Det kommer att bjudas på snacks och lite att dricka under finalen.

Anmälan sker helst i lag om 2-4 personer, om man anmäler sig enskilt så placeras man in i lag av oss.

Tävlingsdel: 

Vill man ställa upp i tävlingsklassen så anger man det redan vid anmälan. För att det ska vara en rättvis tävling så ger vi ingen hjälp till tävlande lag – såklart.

Uppgifter:

  1. Basket
    Er uppgift är att få roboten att plocka upp bollar från marken framför roboten. Sedan ska roboten kasta eller lägga bollen in i en basketkorg.

 

Öppen del: Under dagen kommer vi att visa och hålla kurser i hur man programmerar LEGO Mindstorms. Därefter får laget välja en eller flera uppgifter att lösa. Det finns inga krav på prestation och man får byta uppgift när man vill. Man får också hjälp under tiden om man behöver. 

Under dagen så kommer vi också att ha företag och högskolor som kommer att visa upp spännande projekt med inriktning på robotik och autonoma agenter. Dessutom kommer ni att kunna få prova på att programmera en Nao från Aldebaran Robotics, en halvmeterhög humanoid med en massa sensorer, talsyntes, mm.

Uppgifter:

  1. Dans/Upppträdande
    Roboten ska under 1-2 minuter genomföra någon slags uppträdande: dans, teater, musik, sagoberättande, standup comedy eller något annat. Tänk på att vara kreativa och ge underhållning till publiken. Det är helt ok att bygga upp en mindre scen runt roboten om det behövs för framträdandet.
  2. Avgrunden (favorit i repris)
    Denna uppgift var vår tävlingsuppgift förra året.
    Uppgiften är att få er robot att ta sig över en avgrund. I detta fallet att ta sig mellan två bord som står på 10 centimeters avstånd. Innovation och kreativitet uppskattas.
  3. Sortering (favorit i repris)
    Ni kommer att få ett antal runda godisbitar i olika färger. Uppgiften är att er robot ska sortera dessa efter färg ner i olika behållare. Godisbitarna placeras en och en eller flera på er robot som ska undersöka färgen och sedan lägga ner biten i rätt behållare.
  4. Dörren
    Bygg en dörr med sensorer som låter dörren öppnas när det kommer gäster. Stäng den efter en viss tid, eller stäng den med en knapptryckning. Vill ni göra det svårt så öppna bara dörren för gäster med röda kläder. Ja, ni får bygga ett helt hus om ni vill :)
  5. Bilen
    Bygg en bil som startar vid en knapptryckning. Om ett hinder kommer i vägen så ska den undvika hindret och köra ett annat håll.
  6. Något helt annat…

 

>>>>Anmälan<<<<